Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://elib.umsa.edu.ua/jspui/handle/umsa/9168
Назва: Problem-Oriented Medical Record as a Challenge for Narratological Analysis
Інші назви: Проблемно-ориентированный метод ведения медицинской документации как объект нарратологического анализа
Автори: Лисанець, Юлія Валеріївна
Лисанец, Юлия Валериевна
Lysanets, Yu. V.
Бєляєва, Олена Миколаївна
Беляева, Елена Николаевна
Bieliaieva, O. M.
Знаменська, Іванна Владиславівна
Знаменская, Иванна Владиславовна
Znamenska, I. V.
Ніколаєва, Наталія Миколаївна
Николаева, Наталья Николаевна
Nikolaieva, N. M.
Ефендієва, Світлана Миколаївна
Эфендиева, Светлана Николаевна
Efendiieva, S. M.
Гуцол, Марія Иванівна
Гуцол, Мария Ивановна
Hutsol, M. I.
Ключові слова: medical discourse
problem-oriented medical record
narrator
narratee
narrative levels
focalization
медицинский дискурс
проблемно-ориентированная медицинская документация
рассказчик
повествовательные уровни
Дата публікації: 2018
Бібліографічний опис: Problem-Oriented Medical Record as a Challenge for Narratological Analysis / Yu. Lysanets, O. Bieliaieva, I. Znamenska, N. Nikolaieva, S. Efendiieva, M. Hutsol // Georgian Medical News. – 2018. – № 10 (283). – C. 180–183.
Короткий огляд (реферат): The paper examines the narrative arrangement of the problem-oriented medical record (POMR) as an effective method of registering and assessing clinical data. The aim of the research is to examine the types of narrators and focalization, as well as the hierarchy and interaction of narrative levels in the analyzed discourse. The research has demonstrated the presence of several types of narrators within the analyzed discourse: (1) the omniscient hetero-extradiegetic narrator with transient internal focalization (the third-person narration, represented by the physician) and (2) homo-intradiegetic narration (patient’s first-person narration) in the “Subjective Observation” section; (3) the “estranged” heterodiegetic narrator with external focalization (the “Objective Observation” part); (4) the “uncertain” type of narrator (the “Assessment” part); (5) and the imperative mode of narration (the “Plan” section). Each section of POMR is characterized by a specific type of narration, and each of them aims to “intertwine” the events, scattered in time and space, into one coherent narrative to ensure the effective communication between physicians and successful treatment of patients. It is highly important for future physicians to develop narrative competence and master the basic mechanisms of producing an effective POMR, in order to be able to accurately document the encounters with patients, elicit the relevant details from case histories, and select the appropriate strategy of treatment. Therefore, in the process of training future doctors, the analysis of the basic mechanisms of writing POMRs should be an integral part of the curricula in English for Specific Purposes at universities; В статье исследуются повествовательные механизмы современного метода регистрации и оценки клинических данных − проблемно-ориентированной медицинской документации (ПОМД). Целью работы является изучение основных типов рассказчиков, особенностей фокализации, взаимодействия повествовательных уровней в анализируемом дискурсе. Исследование основывается на методологическом инструментарии, разработанном современным французским нарратологом Жераром Женеттом. Анализ ПОМД показал наличие нескольких типов рассказчиков в анализируемом дискурсе: (1) рассказчик от третьего лица (гетеродиегетическое повествование врача с переменной внутренней фокализацией); (2) рассказчик от первого лица (гомодиегетическое повествование пациента) в разделе “Субъективное наблюдение”; (3) “отстранённый” гетеродиегетический рассказчик с внешней фокализацией (раздел “Объективное наблюдение”); (4) “колеблющийся” тип рассказчика (раздел “Оценка данных”), (5) а также повелительный стиль изложения (раздел “План”). Каждая секция ПОМД характеризуется определенным типом повествовательной стратегии, и каждая из них направлена на “сплетение” событий, рассеянных во времени и пространстве, в последовательную историю. Развитие так называемой “повествовательной компетентности” крайне важно для будущих врачей, и поэтому изучение повествовательных механизмов ПОМД должно быть неотъемлемым элементом подготовки будущих медицинских работников, поскольку этот метод обработки информации эффективно структурирует клинические данные, обеспечивает оперативную коммуникацию между врачами, и, таким образом, способствует успешному лечению пациентов.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://elib.umsa.edu.ua/jspui/handle/umsa/9168
Розташовується у зібраннях:Наукові праці

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Problem_Oriented_Medical.pdf329,67 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.