UMSA
Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://elib.umsa.edu.ua/jspui/handle/umsa/11714
Назва: Особливості змін показників мотиваційної спрямованості студентів стоматологічного факультету в умовах використання заходів щодо оптимізації навчання
Інші назви: Особенности изменений показателей мотивационной направленности студентов стоматологического факультета в условиях использования мероприятий, направленных на оптимизацию профессионального
Features indicators change of motivational orientation of students of dental faculties in the use of measures of optimization of vocational training
Автори: Панчук, О. Ю.
Сергета, І. В.
Панчук, А. Е.
Сергета, И. В.
Panchuk, O. Y.
Serheta, I. V.
Дата публікації: 2017
Видавець: Українська медична стоматологічна академія
Бібліографічний опис: Панчук О. Ю. Особливості змін показників мотиваційної спрямованості студентів стоматологічного факультету в умовах використання заходів щодо оптимізації навчання / О. Ю. Панчук, І. В. Сергета // Вісник проблем біології і медицини. – 2017. – Вип. 2 (136). – С. 332–337.
Короткий огляд (реферат): В ході досліджень визначені особливості змін показників мотиваційної спрямованості студентів стоматологічного факультету в умовах використання заходів щодо оптимізації професійного навчання. Одержані дані засвідчували суттєвий позитивний вплив запропонованого комплексу заходів, спрямованих на оптимізацію професійного навчання, психогігієнічну корекцію перебігу професійної адаптації і запобігання виникнення несприятливих змін у психофізіологічному стані організму майбутніх лікарів-стоматологів на етапі навчання у вищому медичному навчальному закладі на провідні показники рівня суб’єктивного контролю студентської молоді. Найбільш виражені позитивні наслідки його дії були властиві для характеристик рівня суб’єктивного контролю у галузі сімейних і навчальних (професійно-обумовлених) відносин, а також відношення до здоров’я і хвороби – серед дівчат, у галузі досягнень і навчальних (професійно-обумовлених) відносин, а також відношення до здоров’я і хвороби – серед юнаків; В ходе исследований определены особенности изменений показателей мотивационной направленности студентов стоматологического факультета в условиях использования мероприятий, направленных на оптимизацию профессионального обучения. Полученные данные свидетельствовали о существенном положительном воздействии предложенного комплекса мероприятий оптимизации профессионального обучения, психогигиенической коррекции течения профессиональной адаптации и профилактики возникновения неблагоприятных изменений в психофизиологическом состоянии организма будущих врачей-стоматологов на этапе обучения в высшем медицинском учебном заведении на ведущие показатели уровня субъективного контроля студенческой молодежи. Наиболее выраженные положительные результаты его воздействия были присущи для характеристик уровня субъективного контроля в области семейных и учебных (профессионально-обусловленных) отношений, а также отношения к здоровью и болезни – среди девушек, в области достижений и учебных (профессионально-обусловленных) отношений, а также отношения к здоровью и болезни – среди юношей; Formation of motivation for a healthy lifestyle and prevention of chronic noncommunicable diseases in different populations is impossible without the formation of healthy competencies of future carriers of such information in the masses, without the development of such qualities among students, who gets medical, dental, pharmaceutical profession in the structure of modern public health. Essential significance acquires development, scientific grounded and implementation in the educational process of higher medical educational institutions and the daily training and extracurricular activities of students actions preventive and corrective maintenance, providing the appearance of positive changes in the indicators of motivational orientation of the individual and, primarily by the characteristics of the level of subjective control of students. Aim. The aims of study is to determine characteristics of changes in the motivational orientation of students of dental faculty in the use of measures of optimization of vocational training. Object and methods. Research conducted among 2nd-year students of dental faculty National Pirogov Memorial Medical University, who were divided into the following groups comparison: the control group (30 girls and 30 youths) and the intervention group (30 girls and 30 youths). The main feature of the daily routine of students, involved in the intervention group, was the use of measures to optimize training, vocational course correction psychohygienic adaptation and prevention of adverse changes in the psychophysiological state of student’s organism during training in higher medical institution. As the main stages of its practical implementation must be noted: the stage of rational organization of daily activities (exercise of correction basic operational elements of the daily students activities), the stage of professionally-applied physical training (introduction exercises professionally applied physical preparation to ensure priority development of professional-important characteristics of functional and physical capabilities of the girls and youths), the stage of psychophysiological rehabilitation (optimization of psychophysiological state of organism and priority development of professionally important physiological functions) and the stage of psychohygienic correction (active maintenance of professional-relevant personality traits). Students involved in the control group was traditional to modern higher medical education mode of organization of educational and extracurricular activities. For an objective assessment of level of subjective control features used personality questionnaire Rotter, which gave an opportunity to determine the degree of expression of some indicators and features locations subjective locus of control in the achievements and failures, family, educational, interpersonal relationships and in relation to health and disease. Results and conclusion. The data certify a significant positive impact of the proposed package of measures to optimize vocational training course correction psychohygienic professional adaptation and prevention of adverse changes in the psychophysiological state of organism of future dentists during training in in higher medical educational institutions of the leading indicators of subjective control of young students. The most significant positive impact his actions were peculiar to the characteristics of subjective control in the field of family and education (vocational determined) relationship, as well as in relation to health and disease – among the girls, in the field of achievement and education (vocational determined) relationship, as well as in relation to health and disease – among youths. Prospects for further research related to the use of the proposed approach in the structure of healthy modern technologies as a significant factor in a healthy lifestyle of modern students and enhance its competency of healthy, meaningful factor of professional orientation.
Ключові слова: студенти
мотиваційна спрямованість
рівень суб’єктивного контролю
заходи, спрямовані на оптимізацію професійного навчання
студенты
мотивационная направленность
мероприятия, направленные на оптимизацию профессионального обучения
уровень субъективного контроля
students
motivational orientation
level of subjective control
measures of optimization of vocational training
ISSN: 2523-4110
2077-4214
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://elib.umsa.edu.ua/jspui/handle/umsa/11714
Розташовується у зібраннях:Вісник проблем біології і медицини, Випуск 2 (136)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Panchuk_Features_indicators_change_of_motivational_orientation.pdf1,74 MBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.