Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://elib.umsa.edu.ua/jspui/handle/umsa/1433
Назва: Формування творчої компетентності майбутніх лікарів на заняттях з біофізики
Інші назви: Формирование творческой компетентности будущих врачей на занятиях по биофизике
Formation of Creative Competence of Future Medical Students in the Classes of Biophysics
Автори: Макаренко, Володимир Іванович
Макаренко, Олександр Володимирович
Макаренко, Катерина Степанівна
Макаренко, Владимир Иванович
Макаренко, Александр Владимирович
Макаренко, Екатерина Степановна
Makarenko, V.
Makarenko, A.
Makarenko, K.
Дата публікації: 2015
Видавець: СумДПУ імені А. С. Макаренка
Бібліографічний опис: Макаренко В. І. Формування творчої компетентності майбутніх лікарів на заняттях з біофізики. / В. І. Макаренко, О. В. Макаренко, К. С. Макаренко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : наук. Журнал. – 2015. – № 3 (47). – С. 397-405.
Короткий огляд (реферат): Метою даної статті є на основі аналізу наукової літератури розглянути проблему розвитку творчості майбутніх лікарів як елемента компетентності. Використовуючи теоретичний аналіз і спостереження, було визначено, що вміння бачити та сформулювати проблему й діяти в нестандартних ситуаціях формується у процесі виконання творчих завдань, особливо їх систем. Активізація творчих здібностей і реалізація творчого потенціалу можлива у процесі введення в навчальний процес інноваційних педагогічних технологій. Практичне значення дослідження вбачається у використанні розробленої технології на заняттях із біофізики. Подальшого дослідження потребує вивчення особливостей використання розробленої технології на інших дисциплінах, які вивчають студенти вищих медичних навчальних закладів. Целью данной статьи является на основе анализа научной литературы рассмотреть проблему развития творчества будущих врачей как элемента компетентности. Используя теоретический анализ и наблюдение, было определено, что умение видеть и сформулировать проблему и действовать в нестандартных ситуациях формируется в процессе выполнения творческих заданий, особенно их систем. Активизация творческих способностей и реализация творческого потенциала возможна в процессе ввода в учебный процесс инновационных педагогических технологий. Практическое значение исследования видится в использовании разработанной технологии на занятиях по биофизике. Дальнейшего исследования требует изучения особенностей использования разработанной технологии на других дисциплинах, которые изучают студенты высших медицинских учебных заведений. The purpose of this article is based on the analysis of scientific literature to handle the problem of creativity of medical students as a part of competence. Such methods have been used in the research: theoretical analysis, which tool is structural and logical analysis of the content and structure of the educational process in the view of the existing relations between its individual parts, statistical evaluation of the individual events in the study, didactics analysis, based on the generalization process of knowledge which is reflected in its tendency to generalize many versatile particular laws; pedagogical observation – collecting materials of research-based data collection of classes, and laboratory tests. As a result of the research it has been determined that the ability to see and formulate the problem and act in unusual situations emerging in the implementation of creative potential is possible in the introduction to the educational process of innovative educational technologies. The practical significance of the study is observed in the developed technology in the classes of Biophysics in particular advanced learning technologies that have been approved contribute to the formation of competencies and stimulate creative activity. So, a type of training that is aimed at the formation of productive creative medical student is developing education. Another type of training aimed at activating the creative abilities is problem-based learning, the main aim of which is also all-round development of cognitive abilities of the students. Recently, higher educational institutions have begun to use such following creative teaching methods aimed at activating creativity, as «case method», «brainstorming», educational games and others. «Case method» is based on the description of the real problem, which is related to the future students profession and participants of discussion make recommendations for the solving that encourages the students to develop problem-search activity. Another type of training that we believe would be used to train medica students to enhance creative abilities is educational entertainment. Further research needs to explore the usage of the features of the technology developed in other disciplines of natural sciences, which the students learn at the higher medical educational institution.
Ключові слова: творчість
проблема
проблемна ситуація
біофізика
протиріччя
компетентність
кейс-метод
пізнавальні ігри
розвивальне навчання
творчество
проблема
проблемная ситуация
биофизика
противоречия
компетентность
кейс-метод
познавательные игры
развивающее обучение
creativity
a problem
a problem situation
a course of biophysics
contradictions
competence
case method
cognitive games
developing education
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://elib.umsa.edu.ua/jspui/handle/umsa/1433
Розташовується у зібраннях:Наукові праці

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Formation_of_Creative_Competence.pdf10,98 MBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.