Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://elib.umsa.edu.ua/jspui/handle/umsa/2673
Назва: Paronymy in the Sublanguage of Medicine (Linguistic and Linguo-Didactic Aspects)
Інші назви: Паронимия в подъязыке медицины (лингвистический и лингводидактический аспекты)
Автори: Bieliaieva, O. M.
Lysanets, Yu. V.
Havrylieva, K. H.
Znamenska, I. V.
Rozhenko, I. V.
Nikolaieva, N. M.
Беляева, Елена Николаевна
Лисанец, Юлия Валерьевна
Гаврильева, Ксеня Григорьевна
Знаменская, Иванна Владиславовна
Роженко, Инесса Витальевна
Николаева, Наталия Николаевна
Ключові слова: medical terminology
paronymy
lexical meaning
Latin
professionally-oriented training
паронимия
медицинская терминология
лексическое значение
латинский язык
профессионально-ориентированное обучение
Дата публікації: 2017
Бібліографічний опис: Bieliaieva O. M. Paronymy in the Sublanguage of Medicine (Linguistic and Linguo-Didactic Aspects) / O. M. Bieliaieva, Yu. V. Lysanets, K. H. Havrylieva [at al.] // Georgian Medical News. − 2017. − No 10 (271). − P. 144–149.
Короткий огляд (реферат): The present paper examines the phenomenon of paronymy in the sublanguage of medicine. The study of paronyms plays an important role in the development of terminological competence of future specialists in the field of medicine and healthcare. The authors emphasize the need to pay due attention to terminological paronyms when compiling teaching manuals and developing didactic materials in Latin for students of medical universities. The urgency of organizing the work with these lexical units is determined, on the one hand, by the propaedeutic objective − minimization of difficulties that students may encounter in dealing with special terminology in the process of educational and professional communication; on the other hand, the study of paronyms is aimed at expanding the active and passive vocabulary of medical students. The objective of the research is to systematize paronyms in the international medical terminology, to develop the cycle of training assignments and methodological recommendations for organizing the work with this group of lexical units, and minimizing errors in oral and written speech of medical students. The authors have justified the methodological algorithm for the proposed cycle of tasks: presentation of the basic paronymic pairs, learning the vocabulary, control of mastering the material, creation of didactic conditions for correction and propaedeutics of speech errors; revision of the material. The proposed cycle of educational tasks is aimed at improving the lexical, grammatical, word-building, spelling knowledge, skills and abilities, as well as expanding and enriching the vocabulary of future medical professionals. The study may be of interest to specialists in the field of translation and terminology studies, professional linguo-didactics. The prospects for study consist in further in-depth research of the phenomenon of paronymy in the sublanguage of medicine and comprehensive analysis of other lexico-semantic relationships, the practical result of which will be the compilation of Latin medical dictionary of synonyms, homonyms and paronyms; В статье исследуется явление паронимии в подъязыке медицины. Изучение паронимов играет важную роль в развитии терминологической компетентности будущих специалистов в области медицины и здравоохранения. Подчеркивается необходимость уделять внимание терминам-паронимам при составлении средств обучения и разработке дидактических материалов по латинскому языку для студентов медицинских университетов. Актуальность организации работы с этими лексическими единицами обуславливается, с одной стороны, пропедевтической целью ‒ минимизацией затруднений, которые могут возникнуть у студентов в оперировании специальной терминологией в процессе учебно-профессиональной коммуникации, с другой, стороны, работа с паронимами направлена на расширение активного и пассивного словарных запасов студентов-медиков. Цель исследования − систематизировать паронимы в международной медицинской терминологии, разработать цикл учебных заданий и методические рекомендации для организации работы с этой группой лексических единиц, а также минимизации ошибок в устной и письменной речи студентов-медиков. Авторами обоснован методический алгоритм для предлагаемого цикла заданий: презентация основных паронимических пар, закрепление лексики, контроль усвоения материала, создание дидактических условий для коррекции и пропедевтики языковых и речевых ошибок; повторение материала. Предлагаемый цикл учебных заданий направлен на совершенствование лексических, грамматических, словообразовательных и орфографических знаний, умений и навыков, а также расширение и обогащение словарного запаса студентов-медиков. Исследование может представлять интерес для специалистов в области переводоведения, терминоведения, профессиональной лингводидактики. Перспективы исследования заключаются в дальнейшем углубленном изучении как феномена паронимии в подъязыке медицины, так и комплексном изучении других лексико-семантических отношений, практическим результатом которого будет составление латинского медицинского словаря синонимов, омонимов, паронимов.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://elib.umsa.edu.ua/jspui/handle/umsa/2673
Розташовується у зібраннях:Наукові праці

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Paronymy_in_the_Sublanguage.pdf482,49 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.