UMSA
Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://elib.umsa.edu.ua/jspui/handle/umsa/2955
Назва: Інноваційні методи у викладанні дисципліни анатомія людини
Інші назви: Инновационные методы в преподавании дисциплины анатомия человека
Advanced methods in teaching “human anatomy” subject
Автори: Тарасенко, Яна Альбертівна
Тарасенко, Яна Альбертовна
Tarasenko, Ya. A.
Дата публікації: 2014
Видавець: Вищий державний навчальний заклад України «Українська медична стоматологічна академія»
Бібліографічний опис: Тарасенко Я. А. Інноваційні методи у викладанні дисципліни анатомія людини / Я. А. Тарасенко // Вісник проблем біології і медицини. – 2014 – Вип. 4, Т. 2 (114). – С. 62–65.
Короткий огляд (реферат): Успішність майбутньої професійної діяльності студента-медика визначається не тільки комплексом придбаних протягом навчання у вищому навчальному закладі знань, умінь і навичок, а й системністю знань, які придбав студент. Крім того, майбутньому лікарю важливо володіти такими психологічними якостями, як здатність швидко сприймати великі обсяги інформації, аналізувати і розділяти засвоєну інформацію, систематизувати її відповідно до значущості, формуючи тим самим системні знання в цілях можливого її використання, забезпечуючи тим самим розвиток клінічного мислення з метою досягнення діагностичного та лікувального результату. Застосування інноваційних методів навчання дозволяє істотно полегшити засвоєння студентами фундаментальних основ медицини, підняти роль самостійної роботи студентів і, що особливо важливо, сформувати у них клініко-анатомічне мислення, забезпечити безперервність і спадкоємність між традиційною освітою та новаціями; Успешность будущей профессиональной деятельности студента-медика определяется не только комплексом приобретенных в течение учебы в высшем учебном заведении знаний, умений и навыков, но и системностью знаний, которые приобрел студент. Кроме того, будущему врачу важно владеть такими психологическими качествами как способность быстро воспринимать большие объемы информации, анализировать и разделять усвоенную информацию, систематизировать ее в соответствии со значимостью, формируя таким образом системные знания в целях возможного ее использования, обеспечивая развитие клинического мышления с целью достижения диагностического и лечебного результата. Применение инновационных методов учебы позволяет существенно облегчить усвоение студентами фундаментальных основ медицины, поднять роль самостоятельной работы студентов и, что особенно важно, сформировать у них клинико-анатомическое мышление, обеспечить непрерывность и преемственность между традиционным образованием и новациями; The success in prospective professional activity of medical student is determined not only by the complex of knowledge, skills and abilities, acquired in the process of study at higher educational institution, but also their systemacy. In addition, future physician should possess such psychological qualities as the ability to perceive much information rapidly, analyze and select acquired information, systematize it according to meaningfulness, subsequently forming the systemic knowledge with the purpose to use it, providing afterwards the development of clinical thinking to achieve diagnostic and therapeutic result. In this connection, at the initial stage of acquiring skills of medical profession such set of general subjects, as foreign languages and Latin, and fundamental one as Human Anatomy, are subjects, facilitating the development of function of acquiring a big amount of study material and, consequently, create the background for the development of professional skills and abilities as well as medical thinking. At the same time it is not always possible to achieve the desired effectiveness of learning, which is based on the developing functions of various study subjects from the course of training for future physician. Traditional reproductive approach to study is turned out to be the most preferable for the undergraduate students at the majority of higher educational institutions (HEI), including medical ones, which, consequently, leads to negative effect while developing as a future physician. The attempts to increase the efficiency of education system, or its enhancement, are based on the use of various teaching techniques. Consequently, no progress can be achieved without implementation of advanced methods of teaching into the learning process. The principal goal of higher medical education at the current stage is rather to enhance the quality of education than to enlarge the amount of knowledge. It means that advanced education is to be understood not as a transfer of knowledge (they rapidly become outdated), but as the acquisition of basic competences, facilitating fresh knowledge acquisition by the students with further application of acquired skills and abilities into specific branch of medicine. Apparently, general competences are the basis for profound fundamental training of future physician. Furthermore, it should be understood that learning process for a future specialist in medicine is not limited to acquiring professional expertise only. In addition to it medical students should obtain cultural skills, experience in socio-economic conditions, which are constantly changing, psychological, deontological and number of other competences. All these allow him or her finding independently the appropriate solution in this or that situation and solve complicated problems with proper expertise. The determinant conditions of contemporary educational process are the following: high professional level of the HEI’s educators; reasonable combination of conventional (which traditionally have their advantages) approaches with active and interactive ones; constant scientific research, carried out by the faculty, involving students; appropriate (state-of-the-art) supplies for learning process; expert methodology. Implementation of advanced methods of teaching significantly facilitates mastering of essentials of medicine by the students, popularization of students self-study and, especially, developing clinical-anatomic thinking in students, as well as provision of continuity and succession between conventional education and novelties.
Ключові слова: інноваційні методи
прийоми навчання
педагогічні технології
анатомія людини
инновационные методы
приёмы обучения
педагогические технологии
анатомия человека
advanced methods
essentials of medicine
medical thinking
human anatomy
ISSN: 2077-4214
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://elib.umsa.edu.ua/jspui/handle/umsa/2955
Розташовується у зібраннях:Наукові праці

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
tarasenko_2014.pdf78,29 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.