Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://elib.umsa.edu.ua/jspui/handle/umsa/3737
Назва: Компетентнісний підхід до вивчення теми «Поляризація світла. Вивчення роботи поляриметра» на занятті з медичної і біологічної фізики
Інші назви: Компетентностный подход к изучению темы «Поляризация света. Изучения работы поляриметра» на занятии по медицинской и биологической физике
Competent approach to study theme "Polarization of the light. Study of the work of polyarimeter" on medical and biological physics learning
Автори: Макаренко, Олександр Володимирович
Макаренко, Володимир Іванович
Макаренко, Катерина Степанівна
Макаренко, Александр Владимирович
Макаренко, Владимир Иванович
Макаренко, Екатерина Степановна
Makarenko, O. V.
Makarenko, V. I.
Makarenko, K. S.
Ключові слова: компетентність
компетентнісний підхід
медична і біологічна фізика
компетентность
компетентностный подход
медицинская и биологическая физика
competence
competency approach
medical and biological physics
Дата публікації: 2017
Видавець: РВВ ЦДПУ ім. В.Винниченка
Бібліографічний опис: Макаренко О. В. Компетентнісний підхід до вивчення теми «Поляризація світла. Вивчення роботи поляриметра» на занятті з медичної і біологічної фізики / О. В. Макаренко, В. І. Макаренко, К. С. Макаренко // Наукові записки. Серія : Проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти. Ч. 1. – Кропивницький : РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2017. – Вип. 12. – С. 74–80.
Короткий огляд (реферат): Метою статті є висвітлення застосування компетентнісного підходу при вивченні медичної і біологічної фізики на прикладі теми «Поляризація світла. Вивчення роботи поляриметра». Згідно компетентнісного підходу, заняття з медичної і біологічної фізики проводяться за єдиною структурою, яка включає в себе результати навчання, що поєднують фахові та загальні компетентності; методи навчання; методи контролю; міждисциплінарні зв’язки; джерела інформації; структурно-логічну схему заняття; теоретичні відомості та дидактичні матеріали; критерії оцінювання. Єдиний підхід до розробки методичних рекомендацій для занять сприяє формуванню компетентностей, які виділені в роботі. Особливо важливо, щоб завдання, виражені в основних компетентностях корелювали з критеріями оцінювання. Нами конкретизована система оцінювання студентів на всіх етапах заняття. Целью статьи является освещение применения компетентностного подхода при изучении медицинской и биологической физики на примере темы «Поляризация света. Изучение работы поляриметра». Единый подход к разработке методических рекомендаций к занятиям способствует формированию выделенных компетенций. Нами конкретизирована система оценки студентов на всех этапах занятия. Traditional approach to training specialists in higher education the school, the essence of which is the formation of knowledge, skills and skills, came in the contradiction to the requirements of the European educational space, which integrates educational system of Ukraine. In accordance with the principles of the Bologna process, instead of the paradigm of education, the KSS is proposing to use the fundamentally new paradigm of higher education CBE, based on the formation of students of certain competences and the diagnosis of the level of competence of graduates of higher educational institutions as a result of higher education. This requires the development of new methodological complexes. Scientists in their works define the competent approach as a modern element of professional training of future specialists. Despite the fact that this problem was dealt with in detail by the works of many authors, it has little coverage at the level of development of separate topics. The purpose of our research is to highlight the application of a competent approach in the study of medical and biological physics on the example of the topic "Polarization of light. Study of polarimeter operation ". According to a competent approach, classes in medical and biological physics are conducted in a single structure, which includes learning outcomes that combine professional (knowledge, understanding, application, analysis, synthesis and evaluation) and general competencies; teaching methods; control methods; interdisciplinary connections; sources; structural-logical scheme of employment; theoretical information and didactic materials; evaluation criteria. The only approach to the development of methodological recommendations for classes contributes to the formation of the identified competencies. It is especially important that the tasks expressed in the main competencies are correlated with the criteria of evaluation. We have a specific system for evaluating students at all stages of the class. Certain difficulties arise at the stage of structuring the selected topic. Further investigations require the study of the effectiveness of such an approach to the structuring of individual topics and of this discipline as a whole, as well as other disciplines of the natural sciences cycle and their harmonization.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://elib.umsa.edu.ua/jspui/handle/umsa/3737
Розташовується у зібраннях:Наукові праці

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
competent_approach_to_study.pdf394,53 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.