Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://elib.umsa.edu.ua/jspui/handle/umsa/3786
Назва: Лекція – провідна форма та активний метод навчання на післядипломному етапі медичної освіти
Інші назви: Lecture as a Major Form and Active Teaching Approach in the Postgraduate Medical Education
Автори: Скрипник, Ігор Миколайович
Давиденко, Ганна Миколаївна
Нідзельський, Михайло Якович
Чикор, Валентин Петрович
Skrypnyk, I.
Davydenko, H.
Nidzelskiy, M.
Chykor, V.
Дата публікації: 2015
Видавець: Вищий державний навчальний заклад України "Українська медична стоматологічна академія"
Бібліографічний опис: Лекція – провідна форма та активний метод навчання на післядипломному етапі медичної освіти / І. М. Скрипник, Г. М. Давиденко, М. Я. Нідзельський [та ін.] // Вісник проблем біології і медицини. – 2015. – №3, Т. 2 (123). – С. 69–72.
Короткий огляд (реферат): Стаття присвячена проблемі використання в навчальному процесі на післядипломному етапі медичної освіти сучасних освітніх технологій, формуванню креативних підходів до навчання у викладачів в умовах безперервної медичної освіти. У статті висвітлені питання пошуку найбільш, сучасних і ефективних методів навчання, показано, що мето¬ди навчання є одними з найважливіших компонентів педагогічного процесу поряд із його цілями і завданнями, змістом, організаційними формами і результатами. Представлена провідна форма і активний метод навчання на післядипломному етапі - лекція. Автори до новацій лекційних форм відносять проблемну лекцію, лекцію вдвох, лекцію-візуалізацію, лекцію з заздалегідь запланованими помилками, лекцію-конференцію, або консиліум, лекцію - майстер- клас. На післядипломному етапі навчання лікарів особливе місце займають клінічні лекції. Досвід проведення занять із лікарями-інтернами та лікарями-курсантами на післядипломному етапі навчання показує, що лекція - є провідною формою та активним методом навчання і залишається актуальною, потребує постійного вдосконалення форм її проведення та підвищення професійної майстерності лектора. Статья посвящена проблеме использования в учебном процессе на последипломном этапе медицинского образования современных образовательных технологий, формированию креативных подходов к обучению у преподавателей в условиях непрерывного медицинского образования. В статье описаны вопросы поиска наиболее современных и эффективных методов обучения, показано, что методы обучения являются важными компонентами педагогического процесса вместе с его целями и заданиями, содержанием, организационными формами и результатами. Представлена основная форма и активный метод обучения на последипломном этапе - лекция. Авторы к инновациям лекционных форм отнесли проблемную лекцию, лекцию вдвоем, лекцию-визуализацию, лекцию с заранее спланированными ошибками, лекцию- конференцию или консилиум, лекцию-мастер-класс. На последипломном этапе обучения врачей особое место отводится клиническим лекциям. Опыт проведения занятий с врачами-интернами и врачами-курсантами на последипломном этапе обучения показывает, что лекция является основной формой и активным методом обучения, остается актуальной, требует постоянного усовершенствования форм её проведения и повышения професионального мастерства лектора. The paper considers the problem of application of the advanced educational technologies into process of learning, at the post-graduate stage of medical education, as well as formation of educators’ creative approaches to teaching in conditions of continuing medical education. The problem of search and selection of teaching methods is crucial for national pedagogy. The issue of searching the latest advanced and effective teaching methods is of particular interest for any creative educator. Teaching methods are one of the most important components of the educational process along with its goals and objectives, content, organizational forms and results. The term “active teaching methods" has been accustomed in the practice of higher medical education. At one time it reflected the overall trend of the departure of pedagogy from the traditional dogmatic passive teaching methods, in which the lecturer spoke behind knowledge, information, and applied methods were to facilitate the perception for students. The following active teaching methods, used in medical universities are defined: laboratory workshops (study of the material and materialized objects; specimens, study casts, dummies, devices, phantoms); the solution of clinical problems, performing of manual actions on the phantoms, simulators or patients; teaching role and business games; educational research and scientific-research work of interns and residents; review and summarization of publications, writing of simulated medical history. The article presents the lecture as the leading form and active learning method at the post- graduate stage of train¬ing. The problem lecture, binary lecture, lecture with visualization, lecture with intentional mistakes, lecture-conference or consultation, lecture-workshop are assigned to the advanced forms of lecture. During the post-graduate training of medical professionals a special attention is given to clinical lectures which have been delivering by lectors-clinicians as a specific form of the developments of clinical thinking, involving the audience into diagnosis making, establishing an atmosphere of trust, partnership, adherence to the principles of ethics and deontology. Currently, lecturing in educational process at the postgradoate stage is necessary in the following cases: emer¬gence of new scientific approaches, not reflected in handbooks and manuals to dates; in case of correction orsystem- atization of the material, already known and described in handbooks; in controversial approaches, difficult for comprehension by the audience A lecture has been always considered as the most effective form of emotional actions aimed at the formation of professional identity and professional positions, deontological education of personality, formation of a meaningful relationships to professional training. The main advantages of the lectures are a creative direct communication of a lecturer with the audience, collaboration, emotional interaction, economical way of bringing the audience to new achievements in science, the way for motivation for further self- study training. Experience in conducting classes with interns and residents at the post- graduate stage of training shows that the lecture is a leading form and active method of teaching, remaining relevant, requires constant improvement of forms of its delivering and increase of professional skill of the lecturer.
Ключові слова: методи навчання
лекція
післядипломна освіта
методы обучения
лекция
последипломное образование
teaching methods
lecture
postgraduate education
ISSN: 2077-4214
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://elib.umsa.edu.ua/jspui/handle/umsa/3786
Розташовується у зібраннях:Наукові праці

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Lecture_ as_ a_ Major.pdf1,72 MBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.