Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://elib.umsa.edu.ua/jspui/handle/umsa/4841
Назва: Диференціація прийняття рішень в хірургії, анестезіології та інтенсивній терапії: можливість і результати використання методу конкурентних груп в підготовці наукових кадрів
Інші назви: Дифференциация принятия решений в хирургии, анестезиологии и интенсивной терапии: возможность и результаты использования метода конкурентных групп в подготовке научных кадров
Differentiation of decision-making in surgery, anesthesiology and intensive care: the possibility and results of using the method of competitive groups in the training of scientific personnel.
Автори: Шкурупій, Дмитро Анатолійович
Шкурупий, Дмитрий Анатольевич
Shkurupii, D. A.
Гриценко, Євген Миколайович
Гриценко, Евгений Николаевич
Gricenko, E. M.
Ключові слова: метод конкурентних груп
прийняття рішень
підготовка наукових кадрів
принятие решений
подготовка научных кадров
метод конкурентных групп
decision-making
scientific personnel training
competitive set method
Дата публікації: 2015
Бібліографічний опис: Шкурупій Д. А. Диференціація прийняття рішень в хірургії, анестезіології та інтенсивній терапії: можливість і результати використання методу конкурентних груп в підготовці наукових кадрів / Д. А. Шкурупій, Є. Г. Гриценко // Вісник проблем біології і медицини. – 2015. – Вип. 2, Т. 3. (120) – С. 74–77.
Короткий огляд (реферат): Підготовка наукових кадрів уявляє собою третій рівень вищої освіти, який передбачає здобуття особою компетентностей, достатніх для продукування нових ідей, розв’язання комплексних проблем у галузі професійної та/або дослідницько-інноваційної діяльності, оволодіння методологією наукової та педагогічної діяльності, а також проведення власного наукового дослідження, результати якого мають наукову новизну, теоретичне та практичне значення. Одним із методів, який відповідає цим вимогам є використання методу конкурентних груп, який передбачає поділ учасників на конкуруючі між собою групи по вирішенню єдиної клінічної проблеми. Дані літератури і власний досвід авторів дозволяє стверджувати, що застосування методики конкурентних груп не лише дає поштовх до формування інноваційних ідей, спрямованих на прийняття тактики ведення хворого, але розвиває навички роботи в команді, а також має виховні дії.; Подготовка научных кадров представляет собой третий уровень высшего образования, который предусматривает получение лицом компетенций, достаточных для выработки новых идей, решения комплексных проблем в области профессиональной и/или опытно-инновационной деятельности, овладение методологией научной и педагогической деятельности, а также проведение собственного научного исследования, результаты которого имеют научную новизну, теоретическое и практическое значение. Одним из методов, который отвечает этим требованиям, является использование метода конкурентных групп, который предусматривает разделение участников на конкурирующие между собой группы по решению единой клинической проблемы. Данные литературы и собственный опыт авторов позволяет утверждать, что применение методики конкурентных групп не только дает толчок к формированию инновационных идей, направленных на принятие тактики ведения больного, но развивает навыки работы в команде, а также оказывает воспитательное действия.; Pursuant to the effective Higher Education Law scientific personnel training is the third (educational and scientific) level of higher education, which provides the receipt by a person of theoretical knowledge, skills, experience and other competencies sufficient for the production of new ideas, solution of complex problems in the field of professional and/or research and innovative activities, mastering of the methods of scientific and pedagogical activities, as well as conduction of own scientific research, the results of which has scientific novelty, and are of theoretical and practical importance. Decision making with respect to differentiated solutions with innovative idea development and substantiation acquires specific importance in applied specialties, in surgery, anesthesiology and intensive care in particular. One of the methods, which meet the above requirements, is the use of competitive set method that has been initially developed in 1972 in the field of marketing. Competitive set method allow to form a personality with ability to clinical thinking, ability to improve professional qualification, stimulate interest in study through activation of formerly acquired knowledge, skills and experience, to form an ability to analyze situation, argue in favour of one’s opinion and hold a discussion tolerantly, improve skills of clinical use of theoretical knowledge either during training on models or in the course of treatment of patients, to orient a student for searching of specific information, to increase the level of involvement into work. Participants are divided into two or more groups, which compete with each other in solution of a specific clinical problem. A member of each group defends or complements collective opinion of the group. This method of interactive study may be realized by discussion, dispute, debate or "round-table conference", creation of a problem situation and solution thereof through the role playing game. The teacher makes certain actions according to lesson’s stages: on the preparatory stage the teacher explains the essence and variants of practical implementation of the method of interactive study to the participants, helps to form groups, provides them with professional algorithms, questions and clinical problems of different levels of complexity, X-ray images, results of laboratory examinations, and microfilms-presentations; on the principal stage the teacher follows the discussion, marks the appropriateness of clinical problem solving by competing groups, reveals the leader among students, who suggests the most precise and balanced variant of problem solving and increases the overall result of a group; on the final stage the teacher estimates the result of creative work of each group and evaluates each student under the developed criteria. Facts confirmed by the literature as well as personal experience of the authors allow saying that the use of competitive set method not only gives the impulse to the formation of new ideas directed towards the choice of tactics for the management of patient, but also develops skills of team work and has educational effect.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://elib.umsa.edu.ua/jspui/handle/umsa/4841
Розташовується у зібраннях:Наукові праці

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
duf_pr_pish.pdf438,89 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.