Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://elib.umsa.edu.ua/jspui/handle/umsa/708
Назва: Удосконалення якості практичної підготовки студентів стоматологічних факультетів шляхом профілізації навчальної програми з «Медицини надзвичайних ситуацій»
Інші назви: Specialization of «emergency medicine» curriculum as the way for enhancement of quality of practical training of dental students
Усовершенствование качества практической подготовки студентов стоматологических факультетов путем профилизации учебной программы по «медицине чрезвычайных ситуаций»
Автори: Шепітько, Костянтин Володимирович
Шевченко, Вікторія Володимирівна
Кірик, Ярослав Володимирович
Шепитько, Константин Владимирович
Шевченко, Виктория Владимировна
Кирик, Ярослав Владимирович
Shepitko, K.
Shevchenko, V.
Kiryk, Y.
Ключові слова: медицина катастроф та військова медицина
медицина надзвичайних ситуацій
невідкладна допомога
медицина катастроф и военная медицина
медицина чрезвычайных ситуаций
неотложная помощь
accident medicine and military medicine
emergency medicine
first aid
Дата публікації: 2016
Видавець: Вищий державний навчальний заклад України «Українська медична стоматологічна академія»
Бібліографічний опис: Шепітько К. В. Удосконалення якості практичної підготовки студентів стоматологічних факультетів шляхом профілізації навчальної програми з «Медицини надзвичайних ситуацій» / К. В. Шепітько, В. В. Шевченко, Я. В. Кірик // Вісник проблем біології і медицини. – 2016. – Вип. 1, Т. 2 (127). – С. 147–149.
Короткий огляд (реферат): З грудня 2015 року в Вищому державному навчальному закладі України «Українська медична стоматологічна академія» створена кафедра медицини катастроф та військової медицини. В навчальні програми з медицини надзвичайних ситуацій для студентів стоматологічних факультетів ми пропонуємо ввести питання особливостей зупинки кровотеч при пораненні обличчя, транспортної іммобілізації для таких поранених та надання домедичної допомоги при термічних, радіаційних, хімічних і комбінованих ураженнях щелепно-лицевої ділянки військового часу. Профілізація навчальної програми з медицини надзвичайних ситуацій для стоматологічних факультетів може суттєво вдосконалити якість практичної підготовки лікарів, а також психологічної готовності лікарів стоматологів, необхідних для професійної діяльності в умовах сучасних надзвичайних ситуацій бойового та не бойового часу; С декабря 2015 года в Высшем государственном учебном заведении Украины «Украинская медицинская стоматологическая академия» создана кафедра медицины катастроф и военной медицины. В учебные программы по медицине чрезвычайных ситуаций для студентов стоматологических факультетов мы предлагаем ввести вопросы особенностей остановки кровотечений при ранении лица, транспортной иммобилизации для таких раненых и оказание домедицинской помощи при термических, радиационных, химических и комбинированных поражениях челюстно-лицевой области военного времени. Профилизация учебной программы по медицине чрезвычайных ситуаций для стоматологических факультетов может существенно усовершенствовать качество практической подготовки врачей, а также психологической готовности врачей стоматологов, необходимых для профессиональной деятельности в современных условиях чрезвычайных ситуаций военного и не военного времени; The Department of Accident and Military Medicine at Higher State Educational Establishment of Ukraine “Ukrainian Medical Stomatological Academy” has been functioning since December 2015. Currently, the issues on material updating, proper methodical provision for educational process organization, self-study and extra-curriculum study and research work, improvement of the existing and development of the novel means, techniques, forms and technologies in the field of accident and military medicine are resolving. While training at the Department of Accident and Military Medicine, future medical and dental professionals have time to form a personal responsibility for security and defense of the country; respect to the Constitution of Ukraine, laws of Ukraine relative to military service; ability to work in challenging tactical environment and consciously fulfill the requirements of the Military Oath, the Statutes of the Armed Forces of Ukraine, orders and directives of the Minister of Defense of Ukraine; spiritual and psychological readiness to defend Ukrainian state with weapons in their hands. “Emergency Medicine” subject lays the foundations of theoretical knowledge and practical skills in organizing and conducting medical evacuation, sanitary-hygienic and anti-epidemic measures, including provision with pre-medical assistance in emergency situations of natural and anthropogenic origin and in combat environment. The objectives of the study of the subject are to determine the severity degree of the injured and mastering the skills of provision pre-medical assistance to casualty in conditions of peace and war time. Statistics of the past decades shows that injuries with localization of the wounds in the maxillofacial area account for 4-7% of the total number of casualty. Notably, self-care among injured to the maxillofacial area, even in relatively slight injuries, is rarely feasible due to the difficulty of determining the location and severity of injury, as well as inconvenient conditions, and sometimes due to complete inability to apply the dressing onto the face by the injured himself/ herself. Such injuries are often combined with brain injury, eyeballs and ENT-organs injuries. At the same time possible discrepancy between the appearance of the injured and the severity of injuries can be evident due to facial deterioration, hemorrhages, lumps of mud, blood clots, loss of consciousness in the injured. All these can affect the timing and scope of the first medical care, medical assistance, skilled and specialized assistance, provided to the injured in the facial area. We recommend to introduce into “Emergency Medicine” curriculums, studied by dental students, the issues of peculiarities of bleeding arrest in face injuries, transport immobilization for injured and provision of medical aid in thermal, radiation, chemical and combined lesions of the maxillofacial area. Conclusions. Specialization of the “Emergency Medicine” curriculum for dental faculties can significantly improve the quality of practical training of medical professionals with the acquisition of practical skills, as well as the psycho logical readiness of physicians, dentists, necessary for professional activity in conditions of modern combat and noncombat time.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://elib.umsa.edu.ua/jspui/handle/umsa/708
Розташовується у зібраннях:Наукові праці

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
udoskonalennya.pdf748,13 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.